4PROCES viert 5-jarig bestaan

Al 5 jaar de beste oplossingen voor procesoptimalisatie

‘Softwaretoepassingen neerzetten die bedrijven in verschillende sectoren ook daadwerkelijk verder helpen.’ Dat was het doel waarmee Arjan Warmerdam 5 jaar geleden 4PROCES startte. Zijn andere doel? Binnen 5 jaar een sterk team van minimaal 10 FileMaker-specialisten neerzetten.

Wie rondkijkt bij 4PROCES ziet direct dat het tweede doel behaald is. Inmiddels zit in het pand aan de Satellietbaan in Hillegom een enthousiaste groep van 10 ontwikkelaars. We zijn klein gestart, maar langzaam ontstond er groei. Die groei is nu echt doorgezet. We hebben een realistische start gemaakt, maar wel met stevige verwachtingen, aldus Arjan.

Het ene bedrijfsproces is het andere niet

Geen bedrijfsproces is hetzelfde. Daar zijn ze bij 4PROCES van overtuigd. Ook niet bij bedrijven die actief zijn in dezelfde branche. Arjan: Je kunt vier schildersbedrijven naast elkaar zetten, ze zullen ieder een ander bedrijfsproces hebben. Elk bedrijf is uniek en heeft zijn eigen unieke processen. Daar geven wij gehoor aan. Het gebruik van standaardapplicaties om bedrijfsprocessen te digitaliseren is dan ook uit den boze als het aan hem ligt. Omdat geen bedrijf hetzelfde is, past standaard software gewoon niet, zo luidt zijn mening. Zijn oplossing? Een applicatie op maat.

Slimmer werken dankzij software op maat

Als je eens goed gaat kijken, zie je dat veel bedrijven nog altijd met bakken vol papiertjes werken, zo zegt Arjan. “Dat kan toch allemaal veel slimmer en beter!” Dé reden dat hij 5 jaar geleden aan de slag ging met het op maat maken van software. Software die bedrijfsprocessen op logische wijze digitaliseert en waarmee de gewenste procesoptimalisatie in korte tijd gerealiseerd kan worden. 4PROCES werkt hiervoor met FileMaker, een zogenaamde ‘low code’ applicatie. Een applicatie die eenvoudig in gebruik is en zaken niet onnodig complex maakt.

Meer dan IT-specialisten

Je onderscheiden in de zee vol softwareontwikkelaars, dat is zo makkelijk nog niet zou je zeggen. Bij 4PROCES denken ze daar anders over. Wie bij 4PROCES wil werken, moet net dat beetje extra in huis hebben. Veel bedrijven werken met ‘bouwers’: IT-specialisten die vooral heel goed zijn in de technische aspecten van de software. De ontwikkelaars van 4PROCES beschikken niet alleen over uitstekende technische kennis, zij kunnen deze kennis ook vertalen naar een logisch digitaal bedrijfsproces. Ze zijn communicatief vaardig en in staat de vertaalslag te maken. Een onderscheidende factor in de markt.

“Werken op locatie: voor ons vanzelfsprekend”

4PROCES bekijkt de bedrijfsprocessen van een klant uitvoerig en maakt hier een maatwerk softwaretoepassing bij. Wij staan voor een nauwe samenwerking met de klant. En dus zit er altijd een medewerker van ons bij de klant op kantoor, zegt Arjan. “Dat vinden we vanzelfsprekend. Alleen zo kunnen ze het bedrijfsproces volledig leren begrijpen.” 4PROCES gelooft in korte lijnen en snel schakelen. Zo is 4PROCES in staat om op korte termijn verbeteringen te realiseren. Arjan:Gelijk kunnen sparren, het bedrijf leren kennen en direct kunnen bijschaven wanneer nodig. Heel belangrijk. Maar vergis je niet. Al zitten we bij de klant op kantoor, we belasten deze niet met technische informatie. Daar heeft de klant geen boodschap aan en dat weten we. Jij wilt toch ook niet weten met welke type schroef jouw keuken in elkaar gezet wordt? Als de keuken maar functioneert!

Toepassingen waardoor klanten kunnen groeien

Softwaretoepassingen bouwen, waardoor mijn klanten optimaal kunnen groeien. Dat had ik voor ogen toen ik 4PROCES startte, zegt Arjan. En dat die groei regelmatig gerealiseerd wordt is inmiddels duidelijk. Arjan: We merken dat de procesoptimalisatie bij onze klanten hen veel rendement oplevert. Hierdoor mogen we bij diezelfde klanten nu ook andere processen gaan automatiseren. Meer werk betekent automatisch een verschuiving van taken. Waar Arjan bij de start zelf nog aan het ontwikkelen was, houdt hij zich inmiddels fulltime bezig met de bedrijfsvoering van 4PROCES. Hierbij ligt de volledige focus op de groei van het bedrijf. Alles om hun diensten te kunnen optimaliseren en de klanten nog beter te kunnen bedienen.

Goed personeel blijkt schaars

Is er dan geen enkele tegenslag te benoemen? Als het aan Arjan ligt niet. Althans, nu het bedrijf groeit blijkt het vinden van goed personeel wel een uitdaging. Zo staat de vacature voor nieuwe FileMaker-ontwikkelaars al enige tijd open. Arjan: Wij zoeken geen ‘die hard’ ict’ers. Onze medewerkers moeten met bedrijfsprocessen aan de gang. Ze moeten de vertaalslag van bedrijfsproces naar IT kunnen maken. Daarnaast verwachten we dat ze in staat zijn om met verschillende afdelingen van de klant te kunnen communiceren. Dat kan niet iedereen.

Een goed team en een sterke klantenkring

Het succes heeft 4PROCES, wat Arjan betreft, te danken aan meerdere dingen: “We hebben een hecht team en bieden veel ruimte voor ontwikkeling. Essentieel als je het mij vraagt. We hebben daarbij een grote loyaliteit naar de klanten toe. Bij ons is de klant gewoon nog koning. Geen uitzonderingen. Het is diezelfde klant die ons helpt groeien. Dankzij de mooie klussen die ons geboden worden en de fijne samenwerkingen die daardoor ontstaan. Dus het zijn zowel onze medewerkers als onze klanten die het grootste bedankje verdienen. Zonder hen geen 4PROCES.”

Aan ambitie geen gebrek

“We kijken heel goed terug op de afgelopen 5 jaar”, zo benadrukt Arjan. Is 4PROCES al waar het zijn moet dan? Als het aan Arjan ligt niet: “Er zijn nog genoeg ambities voor de toekomst. Het meest toonaangevende FileMaker-bedrijf van Nederland worden bijvoorbeeld. Dat is een mooi iets om naar te streven toch?” De komende 5 jaar is 4PROCES van plan de groei door te zetten. De ambitie? Over vijf jaar een bedrijf met 25 FileMaker-specialisten en nog altijd even veel aandacht voor de klant. We hebben een stabiele basis en zijn klaar voor de volgende stap, aldus Arjan.

4PROCES bestaat 5 jaar!

In de afgelopen jaren mochten wij onze klanten op verschillende manieren bedienen. Nieuwsgierig wat we zoal gerealiseerd hebben? U leest het in onze klantcases.